Tip! Haal meer uit oude blogposts met een content audit

Wat kan je doen als je content niets oplevert? Bijvoorbeeld qua vindbaarheid in de zoekmachines, maar ook qua conversies. Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind in je deze blogpost. Ik laat je zien hoe je met een content audit weer nieuwe mogelijkheden kan vinden om te groeien met je content!

In deze blogpost

Wat is een content audit?

Een content audit is een analyse van alle content op je website (en eventueel je andere kanalen) met het doel om verbetermogelijkheden te vinden.

Door het uitvoeren van een content audit krijg je namelijk inzicht in welke content het al wél goed doet en welke nog niet.

Je kan namelijk wel nieuwe content blijven maken, maar er valt ook enorm veel winst te behalen met het verbeteren van je oude content! En met een content audit achterhaal je dus eigenlijk welke content je dan precies moet verbeteren.

Ons advies: analyseer elke 3-6 maanden de content op je website en stel een plan op om oude content te verbeteren.

In het vervolg van deze blogpost laten wij je zien hoe je zo’n content audit dan kan uitvoeren. Een content analyse kost (meestal) niet veel tijd maar het resultaat van de verbeteringen kunnen enorm zijn!

Wat heb je nodig voor de content audit?

Voor het uitvoeren van een content audit heb je natuurlijk data nodig. Zo wil je o.a. weten wat bezoekers doen op je website en hoe je content scoort in de zoekmachine.

De twee onderstaande tools heb je dus zeker nodig!

  • Google Search Console – Deze gratis tool van Google laat o.a. zien hoe je website scoort in Google. Zo krijg je informatie over de zoekwoorden waar je website op wordt gevonden en op welke positie je blogpost of pagina dan scoort. Heb je nog geen Google Search Console? Meld je direct aan en wacht ~ een maand voordat je een content audit uitvoert.
  • Analytics software – Daarnaast heb je ook de statistieken van je website nodig. Hiervoor kan je de gratis tool ‘Google Analytics’ gebruiken, maar zelf gebruiken wij altijd ‘Clicky‘. Deze tool is vele malen gebruiksvriendelijker en overzichtelijker en geeft je alle data die je nodig hebt voor een content audit.

Tip! Voer ook eens een onderzoek uit onder je doelgroep!

Met een korte enquête kan je achterhalen wat er zoal speelt onder je doelgroep. Tegen welke problemen lopen je lezers aan, welke content vinden ze interessant en hoe kan je ze het beste bereiken? Deze input kan je ook gebruiken tijdens de content audit en het verbeteren van je content!

In het volgende deel van de blogpost laat ik zien hoe je een content audit uitvoert. Hiervoor gebruik ik Google Search Console en Clicky, maar je kan natuurlijk ook gewoon Google Analytics gebruiken.

Hoe je een content audit uitvoert

Met een content audit achterhaal je hoe je content er nu voor staat. Zo wil je o.a. weten:

  • Welke content de meeste bezoekers oplevert, het meest gelezen wordt en het meest gedownload wordt.
  • Welke content helemaal niet wordt gelezen of gevonden.
  • Welke content al wel wordt gevonden, ‘maar’ op de 2e pagina in Google staat.
  • Welke content wel wordt gevonden, maar geen lezers oplevert
  • Welke content wél goed wordt gelezen, maar geen call to actions heeft.
  • Welke content al wel call to actions heeft, maar waar bezoekers geen acties uitvoeren.

Deze informatie verzamel je vervolgens in een document, zodat je een duidelijk overzicht hebt van welke verbetermogelijkheden er zijn.

Hieronder laten wij stap voor stap zien hoe jij je content kan analyseren!

Stap 1: Achterhalen welke blogposts wel en niet worden gelezen

Als eerste wil je weten welke blogposts het meeste worden gelezen en welke niet. Deze informatie vind je in Analytics software. Gebruik je Clicky, volg dan de onderstaande stappen:

  • Zet de datum op de afgelopen maand
  • Ga naar content > pages
  • Klik op export (helemaal onderaan de pagina)
  • Vul het bestand aan met de pagina’s die nog ontbreken (deze pagina’s leveren dus helemaal geen views op)

Wat vermeld je in je analyse?

  • Al je pagina’s en berichten, inclusief het aantal weergaven
  • Geef met kleurcodes aan hoe lang het geleden is dat je de content hebt geplaatst (bijvoorbeeld geel voor afgelopen jaar, groen voor 1 jaar oud, blauw voor 2 jaar oud en donkerblauw voor 4+ jaar oud). Zo zie je meteen welke content nieuw is en welke niet.
  • Maak een extra lijst met alle content die minder dan 30 views heeft en dus minder dan 1 keer per dag wordt bekeken.

Dankzij de eerste stap weet je wat je top blogposts zijn en welke pagina’s op je website niet of nauwelijks worden bekeken!

Stap 2: Belangrijke data uit Google Search Console halen

Daarnaast wil je natuurlijk ook weten welke content wordt gevonden en welke niet. Daarvoor gebruik je Google Search Console.

  • Ga naar Google Search Console > prestaties. Zorg ervoor dat de datum op de afgelopen maand staat.
  • Onder het tabje ‘pagina’s’ vind je de pagina’s waar je mee wordt gevonden in Google. Hier zie je ook hoeveel vertoningen en klikken een pagina oplevert.
  • Klik op een van je pagina’s en ga dan terug naar het tabje ‘zoekopdrachten’. Zo zie je precies via welke zoekopdrachten je pagina wordt gevonden en op welke positie je in Google staat.

Google Search Console

Wat vermeld je in je analyse?

  • Geef per pagina aan op welke zoekopdrachten je wordt gevonden, inclusief vertoningen, klikken en positie. Let op! Je pagina zal waarschijnlijk op meer dan één zoekwoord worden gevonden. Vermeld alleen de belangrijkste zoekwoorden in je document (bijvoorbeeld met de meeste klikken en vertoningen)
  • Maak aparte lijsten aan of geef met kleuren aan met welke zoekopdrachten je op pagina twee staan, met welke zoekopdrachten je op positie 30+ staat en welke zoekopdrachten een lage CTR hebben (bijvoorbeeld lager dan 10%).

Tip! Als je al veel content hebt gemaakt, dan kan het best wat tijd in beslag nemen om zo’n overzicht te maken. Wil je snel een overzicht hebben van bijvoorbeeld met welke zoekopdrachten je website op pagina 2 staat? Klik in Google Search Console op exporteren. Het eerste tabje toont alle zoekopdrachten (maar max. 1000) waar je op wordt gevonden. Maak een filter aan en toon alleen de zoekopdrachten tussen plek 11 en 20. Je moet daarna nog wel controleren welke pagina voor het zoekwoord wordt getoond.

Stap 3: Conversie elementen in kaart brengen

Als laatste wil je ook in kaart brengen welke acties je bezoekers uitvoeren! En met acties bedoel ik o.a. het downloaden van een ebook, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het opvragen van een offerte.

Tip! Als je moet gaan zoeken hoeveel mensen een actie hebben uitgevoerd, dan kan dit veel tijd in beslag nemen. Voeg goals toe aan je analytics software om snel te kunnen controleren hoevaak bezoekers een actie uitvoeren.

Wat vermeld je in je analyse?

  • Maak een nieuw tabblad aan in je Google Sheets bestand om een overzicht te maken van al je conversie elementen.
  • Vermeld er ook bij op welke pagina het element staat, hoevaak de actie in totaal én de tijdens de afgelopen maand is uitgevoerd.

Als je de bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, kan je jouw content audit vervolgens gebruiken om: 1) de vindbaarheid van je content te verbeteren, 2) het aantal conversies op je website te verhogen en 3) nieuwe content te maken.

Hoe je de content audit kan gebruiken om je vindbaarheid te verbeteren

Een content audit geeft veel inzicht in hoe je website het doet in zoekmachines. Op basis van de informatie die je hebt verzameld, kan je de volgende verbeteringen uitvoeren.

1 – Blogposts zonder (duidelijk) zoekwoord verbeteren

Ben je erachter gekomen dat sommige blogposts niet of nauwelijks op een zoekwoord worden gevonden? Dan is de kans groot dat je eerder geen zoekwoord hebt gekozen (of een zoekwoord zonder zoekvolume). Maar het kan ook zijn dat er teveel concurrentie is en je dus beter een ‘makkelijker’ zoekwoorden kan kiezen.

Wil je dat een blogpost wél wordt gevonden, dan is de eerste stap dus om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren en een geschikt zoekwoord te kiezen voor je blogpost.

De kans bestaat dat je misschien geen passend zoekwoord kan vinden. Met een andere invalshoek, is het misschien toch mogelijk om een geschikt zoekwoord te vinden. Zo niet, bepaal dan of je de blogpost op deze manier op je website wil houden. Heeft niemand de blogpost de afgelopen maand gelezen, dan wil je de informatie misschien op een andere manier delen (via een video, ebook of podcast).

2 – Ervoor zorgen dat je van pagina 2 op pagina 1 komt

Tijdens de content audit ben je waarschijnlijk ook wat pagina’s tegengekomen die al op pagina 2 staan in Google. Voor deze pagina’s kan je een aantal dingen doen om op pagina 1 te komen in Google.

  • Controleer of je pagina wel echt goed geoptimaliseerd is voor het zoekwoord. Heb je het zoekwoord in de subkoppen gebruikt, vaak genoeg op de pagina, in de titel, etc.? Zo niet, probeer de content dan beter te optimaliseren voor het gekozen zoekwoord.
  • Breid de content uit met nog meer waardevolle informatie. Google heeft als doel om het best mogelijk resultaat voor een zoekopdracht te tonen. Maak jouw pagina nog relevanter en waardevoller voor de bezoeker, zodat Google jouw pagina als beste resultaat gaat zien.
  • Plaats meer links vanaf andere pagina’s naar deze pagina. Door vaak naar een pagina te linken, vertel je tegen Google dat deze pagina belangrijk is (let op! Plaats dan ook niet te veel links naar onbelangrijke pagina’s). Daarnaast vergroot je, door het plaatsen van links, de kans dat bezoekers de pagina te zien krijgen en misschien wel gaan delen.

3 – Zoekwoord-kannibalisatie oplossen

Wordt niet één maar twee (of zelfs meer) pagina’s getoond voor een zoekwoord? En worden beiden pagina’s niet op pagina 1 getoond? Dan kan er sprake zijn van zoekwoord-kannibalisatie.

Dat houdt in dat Google niet weet welke pagina hij moet tonen en als resultaat beide pagina’s minder goed beoordeeld.

Dit kan je oplossen door beide pagina’s samen te voegen tot 1 pagina. Of de andere pagina voor een ander zoekwoord te optimaliseren!

4 – Weergave van je resultaten in Google verbeteren

Je content audit laat niet alleen zien op welke zoekwoorden je pagina’s worden gevonden, maar ook hoevaak je pagina’s worden getoond en hoevaak er op je resultaten in Google wordt geklikt.

De CTR (Click-through rate) geeft weer hoeveel procent van de vertoningen heeft geleid tot een klik. Is de positie van je pagina in Google hoog, maar de CTR laag, dan zegt dit dus iets over je resultaat in Google.

Deze trekt misschien niet genoeg de aandacht, is niet interessant genoeg of past niet bij de zoekintentie van de gebruiker.

Om de CTR te verhogen hoef je (meestal) niet de hele blogpost aan te passen. Je kan gewoon een interessantere SEO titel en meta description schrijven!

5 – Meer content over één onderwerp maken

Heb je recentelijk nieuwe content gemaakt voor je website, dan kan het even duren voordat deze echt goed vindbaar is in de zoekmachine.

Staat je blogpost na 3 maanden echter nog steeds op positie 48? Schrijf dan meer content over het onderwerp, zodat Google kan erkennen dat jij een specialist bent over dat onderwerp.

Let op! Het is wel belangrijk dat je niet hetzelfde zoekwoord gebruikt voor de nieuwe content, want dan krijg je weer last van zoekwoord kannibalisatie.

Nieuwe content over het onderwerp zorgt er ook weer voor dat jij meer kan linken tussen je artikelen en bezoekers weer meer content hebben om te lezen.

Hoe je de content audit kan gebruiken om meer conversies te krijgen

Naast het verbeteren van de vindbaarheid van je content, kan je de content audit ook gebruiken om nieuwe manieren te vinden om bezoekers aan je website te binden.

Het is namelijk leuk als bezoekers je content lezen, maar het is nog veel leuker als ze na of tijdens het lezen van je content een actie uitvoeren.

1 – Conversie elementen maken voor je best gelezen content

Dankzij de content audit weet je welke content het meest wordt gelezen. Begin dus met het bedenken van mogelijke acties voor deze content.

Het beste is om een call to action te kiezen die echt past bij de inhoud van de pagina. Denk aan een download met een voorbeeld, checklist of extra tips. Dit vergroot namelijk de kans op een conversie, omdat het past bij de informatiebehoefte van de bezoeker.

2 – Verbeter oude call to actions die geen conversies meer opleveren

Een call to action is niet altijd succesvol. Geeft de content audit aan dat een ebook bijvoorbeeld nauwelijks wordt gedownload? Dan kan je twee dingen doen. Je kan de boodschap van de call to action verbeteren of de locatie veranderen (bijvoorbeeld de call to action direct na de inleiding plaatsen).

Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een hele andere call to action aan je pagina toe te voegen. Vraag jezelf af of je aanbod (nog) wel interessant is voor de bezoeker.

Hoe je de content audit kan gebruiken voor het maken van nieuwe content

Als laatste kan een content analyse je ook weer helpen om nieuwe content te maken. Je weet namelijk daardoor weer extra goed welke content er al op je website staat en welke nog ontbreekt.

1 – Begin met het updaten van je oudste content

Grote kans dat een artikel van 5 jaar geleden niet meer zo relevant en waardevol is voor je bezoeker. Nu kan je een heel nieuw artikel schrijven over dat onderwerp en het oude artikel ergens op pagina 12 van je blog laten staan. Maar het is nog veel beter om je artikel te updaten, omdat de url van je oude blogpost waarschijnlijk al  Zeker als je blogpost nog elke dag bezoekers oplevert.

2 – Maak een overzichtsartikel

Voor veel websites geldt dat nieuwe content vaker wordt gelezen dan oude content (of ze moeten mega goed worden gevonden in Google). Om ervoor te zorgen dat ook je oude blogposts weer worden gelezen, kan je een overzichtsartikel maken met al je blogposts over één onderwerp.

Een overzichtsartikel maakt ook weer meer kans om gedeeld te worden, omdat het vaak een mooi startpunt is voor beginners.

3 – Schrijf follow-up blogposts voor je best gelezen artikelen

Wordt een artikel veel gelezen? Dan willen bezoekers duidelijk meer over dit onderwerp weten. Om bezoekers dan beter aan je website te binden, is het aan te raden om een vervolg te schrijven voor je blogposts. Zo vergroot je de kans dat bezoekers een tweede pagina bekijken en dus langer op je website blijven.

In je follow-up blogpost kan je de volgende stap beschrijven, een voorbeeld geven of je eigen ervaring delen (mits je dit al niet in het eerste artikel hebt gedaan).

En het voordeel: meer content over één onderwerp zorgt ook weer voor een betere vindbaarheid voor al je andere blogposts over dit onderwerp!

Hoe vaak een content audit uitvoeren?

Wij raden je aan om regelmatig je content te analyseren, maar de vraag is dan: hoevaak en moet je dan alle stappen compleet doorlopen?

De eerste keer is het handig om alle stappen compleet te doorlopen, omdat je dan een goed beeld hebt van het succes van je content. Daarna is het vooral afhankelijk van hoevaak en hoeveel content je maakt. Het doel is om er voor te zorgen dat je een goed overzicht hebt van je content en wat het oplevert. Dus kijk vooral wat voor jou het beste werkt.

Heb jij nog meer tips (of vragen) over het maken van een content audit? Plaats dan hieronder een reactie!

Geef een antwoord